Nicolai Bendix Mikkelsen
Stubbevang 52
3400 Hillerød
Telefon 30 23 05 24
E-mailadresse:  klik her

Til hovedsiden

Synopsis

Problemformulering 1: Har organisationsteori relevans i pædagogiske institutioner?
Eksemplificeret ved en vuggestue.
Problemstillingen udspringer af at jeg under kurset, via en medkursist, fandt ud af at man, siden 1992 har undervist i organisationsteori på pædagogseminarierne (i faget kommunikation, organisation og ledelse, KOL). Dette undrede mig, fordi jeg umiddelbart ser en modsætning mellem den "managementkultur" som organisationsteorien kommer af, og så den "pædagogiske kultur" som dominerer daginstitutionerne. Sagt på en anden måde: "kan teorier og fagbetegnelser, der er udviklet til forståelse af private virksomheder byggende på profitorienterede, økonomiske interesser, være anvendelige til beskrivelser af offentlige institutioner ... ?" (Birkelund 02: 17). Min køreplan var på baggrund af denne undren at sammenligne de overordnede værktøjer der beskrives i de 5 bøger, der udgør litteraturen i kurset, med min forståelse af afgørende kendetegn ved en pædagogisk institutions virkemåde. Konkret eksemplificeret ved:

Det var min umiddelbare hypotese at ikke ret mange, om overhovedet nogen, af de organisationsteoretiske værktøjer ville vise sig at være brugbare her, hverken til at forstå eller arbejde med sådanne pædagogiske institutioner. Jeg tog her udgangspunkt i målet med organisationsteorien i de 5 bøger, mere end de forskellige midler som de fem bøger lægger frem. Det er min opfattelse, efter læsning af bøgerne, at det vigtigste rationale er organisationens overlevelse eller bedre endnu organisationens trivsel. Selv om midlerne f.eks. er bløde, humanistiske, som hos Schultz (kulturanalyse) og Borum (Humanistisk ændringsstrategi) så er målet ikke f.eks. brugernes trivsel, det er kun et middel til effektivisering af arbejdsprocesserne og dermed til organisationens profitering. Derfor mente jeg ikke teorierne ville være velegnet til et materiale der ikke styres af en udbuds-efterspørgsels-kalkule, men hvor man sammen, uden hierarkisk opdeling, og ud fra en demokratisk og åben debat, og en økonomisk tryghed, kan koncentrere sig om relationerne til børn, medarbejdere og forældre, med børnene som mål og ikke som middel. Dermed gjorde jeg klar til en besvarelse af problemformuleringen med et rungende: nej!

Undervejs med sammenligningen fandt jeg imidlertid ud af at det ikke var værktøjerne der var uhensigtsmæssige, snarere handlede det om at min indledende undren var baseret på en i dag fejlagtig og utidssvarende forståelse af materialet jeg ville arbejde med, og hvorpå værktøjernes brugbarhed skulle måles (den pædagogiske institution som organisation). Ved at udskifte mit syn på materialet - således at en gammeldags og forældet forståelse af pædagogiske institutioners organisation og omverden, blev erstattet med en moderne ditto - viste det sig at problemformuleringens spørgsmål var forkert formuleret. Min undren rettedes så at sige det forkerte sted hen, for da jeg fik sat mig ind i kravene fra omverdenen til den moderne daginstitutions organisation, blev det tydeligt at organisationsteori spiller en vigtig rolle når daginstitutionerne skal honorere de krav der gør sig gældende i år 2002. De anderledes krav til daginstitutionerne, kan, helt overordnet, siges at komme af at politikerne i 1980erne mente at det offentliges ressourceforbrug steg for meget for hurtigt.1 Der skulle spares. Måden man ønskede at gennemføre dette mål på var, igen helt overordnet, gennem decentralisering og markedsstyring.
Af valgte styringsredskaber kan nævnes:

Sagt på en anden måde: " ... de offentlige institutioner - såvel administrative som politiske - skulle være markedets hjælpeorganer, og de offentlige velfærdsinstitutioner skulle effektiviseres og ændres til driftsøkonomiske rationelle produktionsvirksomheder - eller om muligt privatiseres" (Mathiesen 00: 6).
Hermed forsvinder den undren der satte mig i gang, og den erstattes med en aha-oplevelse. Det er nu ganske logisk at indføre "teorier og fagbetegnelser, der er udviklet til forståelse af private virksomheder, byggende på profitorienterede, økonomiske interesser ... " (Birkelund 02: 17) i moderne pædagogiske institutioner.
En videreudvikling af problemformuleringen er derfor nødvendig:
Problemformulering 2: Hvordan kan det spores at organisationsteori har været brugbar som instrument for hensigtsmæssig implementering af new public management i vuggestuen "Springkatten"?

Jeg har i de sidste uger ledt efter de organisationsteoretiske spor følgende steder:

Jeg er nået frem til at organisationsteorien spores nemmest og tydeligst i institutionens struktur, men at jeg også mener at kunne se at personalet tænker organisationsteoretisk i et vist omfang. Jeg starter med strukturen:

Jeg tager udgangspunkt i organisationens struktur (ud fra Sørensen).

Som det ses har organisationen en karakteristisk fagbureaukratisk struktur, med en lille teknostruktur. Dette kan delvis begrundes med at vuggestuen - trods den koncernlignende opbygning - står mindre alene end figuren i sig selv giver indtryk af. Vuggestuen hører til under "Familie- og arbejdsforvaltningen Amagerbro", og får derfor, går jeg ud fra, lidt mere bistand derfra, end jeg har kunnet læse mig til i årsplanen.
Den administrative struktur er bygget op omkring en professionel leder (dvs. en pædagog). Hierarkiet er ikke slet så udbredt som blandt andre professionelle grupper, som f.eks. læger og universitetsansatte, men der er forskel på de uddannede (pædagogerne) og medhjælperne, og støttestaben har ingen væsentlig indflydelse på de beslutninger der træffes. Køkkenassistenten deltager f.eks. kun i møder og kurser hvor ernæring er et vigtigt punkt, mens gårdmanden og rengøringsassistentens opgaver end ikke beskrives i årsplanen.
Bestyrelsen består af 1 formand (forældrerepræsentant), 2 forældrerepræsentanter, 2 personalerepræsentanter, samt ledelsesteamet (leder, souschef), der sidder med ved bordet, men uden stemmeret. Dermed har forældrene, brugerne, umiddelbart stemmeflertal. Det er den enkelte kommune der beslutter rammerne for bestyrelsens indflydelse, og i Københavns kommune er rammerne brede. F.eks. bestemte bestyrelsen, på baggrund af en generel nedskæring af vuggestuens budget, at børnene skulle have madpakker med når køkkenassistenten havde ferie.
Ledelsesteamet (begge pædagoger) har som den daglige styringsenhed ansvaret for "det administrative arbejde", "pædagogisk kvalitet og videreudvikling", samt "et tæt personalesamarbejde/forældresamarbejde". Der gøres meget ud af ledelsens funktioner i årsplanen. Men også fra min daglige gang på stedet er det min opfattelse at særligt lederen, bruger langt det meste af sin tid på at lede og fordele arbejdet, på at administrere m.v., således at der kun er meget lidt tid tilbage til egentligt pædagogisk arbejde. Hun sidder på kontoret og når hun kommer ud, er det ofte for at tale med en voksen. Endvidere jokes der personalet imellem om lederens problemer med at få børnene til at sove, fordi hun så sjældent udfører dette arbejde. Den organisationsmæssige 3-deling af strukturen i institutionen (leder, bestyrelse, medarbejdere), samt uddelegeringen af ansvar til institutionen, er en måde hvorpå forvaltningen/politikerne ved hjælp af organisationsteoretiske værktøjer inddrager institutionen (særligt personificeret ved lederen) i gennemførelsen af svære tiltag, i dette tilfælde nedskæringer. Ved at "ansvaret" så at sige uddelegeres, bliver, bestyrelsen, og i særlig grad lederen medansvarlig og, på mange måder, forvaltningens/politikernes redskab, der står i et vist modsætningsforhold til medarbejderne i institutionen. Således har man med ét slag opnået: 1. at fratage personalegruppen i institutionen en samlet front overfor tiltag de mener er uhensigtsmæssige at indføre, fordi de på papiret, særligt personificeret af lederen, selv er med til at bestemme de forringede forhold. 2. at have én repræsentant på hver enkelt institution (lederen) som på mange måder, via lønforhøjelse og stadigt stigende indflydelse, står mere i gæld til forvaltningen, er mere i øjenhøjde med forvaltningen, end med sine medarbejdere.

Med hensyn til at personalet tænker organisationsteoretisk, er det bedste eksempel også af strukturel karakter. Men i modsætning til ovenstående, som langt hen af vejen er bestemt udefra, så er følgende personalets eget valg: Pædagogerne fremhæver i deres årsplan "matrix-modellen" som den "metode de i år forsøger at arbejde med ... ", for at nå deres mål. De har indoptaget et organisationsteoretisk værktøj til løsning af problemer. De har ved hjælp af deres konsulent fundet frem til at den måde de vil strukturere arbejdet på - ikke fra nu af men i år - skal være matrix-inspireret. Næste år vælger de måske en anden måde at koble organisationen sammen på. De vil måske vælge "planlægnings og kontrolsystemer" (Sørensen), hvis en organisation med udgangspunkt i "forbindelsesmekanismer" (Sørensen) viser sig ikke at virke efter hensigten.
Man kan forestille sig at de ved valg af matrix-modellen har taget udgangspunkt i at de er en institution hvor der både arbejdes stueopdelt og funktionsopdelt, dvs. at de har det der kaldes "åbent plan", hvor børnene, og medarbejderne hører til på en stue, således at de f.eks. spiser det samme sted hver dag, men at de i mange andre sammenhænge blandes efter aktivitetens art, den enkeltes ønsker og evner samt graden af tilknytning mellem barn og voksen mm. Her giver matrix-organisering en teoretisk ramme.
Den giver en god mulighed for " ... koordinering af komplekse indbyrdes afhængigheder" (Sørensen 00: 80).

Afslutning/perspektivering


Jeg har fundet flere spor, som jeg har forsøgt at argumentere for som værende organisationsteoretiske. Det drejer f.eks. om "omverdensforståelse", "strategier" og "legitimitet", men argumentationen var uholdbar, fordi den endte med at kræve at der blev sat lighedstegn mellem en institutions overgang til markedsstyring, og deres brug af organisationsteori. Jeg mener at de to ting hænger sammen, men ikke at organisationsteori automatisk følger af markedsstyring, og da slet ikke at tilstedeværelsen af det sidste i sig selv kan dokumentere brugen af det første. Derfor faldt disse punkter fra.
Jeg vil i oplægget til eksamen derfor vige fra ovenstående problemformuleringer, og sige lidt om hvordan et eller flere af de andre organisationsteoretiske værktøjer vi har fået på kurset, kan bruges af organisationen (vuggestuen) nu, hvor den drives som en markedsstyret virksomhed.

Litteratur


Birkelund, Finn Salbøg (2002) "Organisationsforståelse i moderne pædagogiske institutioner", Pædagogisk Bogklub, Kæphesten, KLIM.
Borum, Finn (1995) "Strategier for organisationsændringer", Handelshøjskolens Forlag.
Bømler, Tina Ussing (Red.) (2001) "Sociale organisationer i en omstillingstid", Socialpædagogisk Bibliotek, Gyldendal Uddannelse.
Mathiesen, Anders (2000) "Nyliberalismen - og de "stærke ledere" Research Paper no. 3/00, Institut for samfundsvidenskab og erhvervsøkonomi, Roskilde Universitetscenter. http://www.ssc.ruc.dk/workingpapers/
Schultz, Majken (1993) "Kultur i organisationer", Handelshøjskolens Forlag.
Sørensen, Niels Bo (2000) "Organisationers form og funktion", Samfundslitteratur.


1 Følgende har udgangspunkt i "Finansministeriet: Redegørelse til Folketinget om regeringens program for modernisering af den offentlige sektor", 1983, som gengivet og kommenteret af: Bømler 01: 28-, Birkelund 02: 98-, Mathiesen 00: 9-.

Opdateret d. 15.2.2003

Min sponsor Dr. Jones